In de Blokweg in Herent zijn de buurtbewoners verontrust door de plannen om de witte villa op nummer 30 te vervangen door 32 woningen mét 64 nieuwe parkeerplaatsen. Er wordt zelfs overwogen om onder het gebouw ook een publieke parking toe te voegen (?!).
Groen Herent betwijfelt dat het college bij het voorlopig vergunnen voldoende heeft nagedacht over de bijkomende verkeersbewegingen in een doodlopende straat die schoolgaande kinderen intensief gebruiken. Aangezien er geen mobiliteitsstudie gebeurde met die naam waardig lijkt ons dat niet het geval. We vragen het college dan ook met aandrang om die studie grondig te laten uitvoeren.
Om de veiligheid in deze woonbuurt te garanderen moet het aantal autobewegingen naar beneden en niet met x maal 64 omhoog! Daarom moet er dringend werk worden gemaakt van een beleid dat mensen echt stimuleert om de eigen auto wat vaker (of helemaal) aan de kant te laten en het openbaar vervoer, deelauto’s of de fiets te gaan gebruiken.
In andere steden en gemeenten is er heel wat meer mogelijk, ook in gemeentes met een vergelijkbaar profiel.
Hoog tijd voor goede en veilige fiets- en wandelinfrastructuur. Een ideaal moment om echt in te zetten op autodelen door deelwagens te plaatsen aan deze nieuwe ontwikkeling (of in de wijk, bv. aan de Wildeman) ten koste van het aantal opgelegde parkeerplaatsen.
De Blokweg bevindt zich midden in een omgeving waar veel jonge kinderen dagelijks te voet of met de fiets naar school trekken. Hun veiligheid moet de allergrootste prioriteit zijn voor elk bestuur dat begaan is met de inwoners van onze gemeente.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter