06 apr 2015

Diftar, een mooi verhaal, of ook niet?

Diftar, het nieuwe systeem voor de ophaling van huisvuil en gft, kan een mooi verhaal worden. Groen is voorstander, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Op die vereisten hebben we hard gehamerd in gemeenteraad en milieuadviesraad. Als het bestuur daarmee geen rekening houdt, dreigt het mis te gaan. Herent vervangt vanaf mei de huisvuilzakken en gft-bak door bakken met een computerchip die bij ophaling worden leeggemaakt en waarbij u per gewicht betaalt. In principe is Groen voorstander van Diftar. Om sorteren aan te moedigen, is het nuttig tarieven te heffen op het gewicht. Bovendien werkt het Diftarsysteem efficiënter, omdat de ophaling volautomatisch gebeurt.  Toch heeft Groen enkele bedenkingen. Zo zouden we graag sociale correcties zien, zodat mensen in financiële nood niet de dupe worden van het nieuwe systeem. Die correcties zijn gemakkelijk toe te passen via de digitale Diftarrekening en verschillende gemeentes in de regio doen dit al . Groen Herent zou dit zowel voor mensen in nood als voor bepaalde sociale organisaties willen aanwenden. Correcties hoeven niet gratis te zijn, een korting kan volstaan, want het principe "de vervuiler betaalt" blijft belangrijk. Helaas kiest het college ervoor de sociale correcties tot een absoluut minimum te beperken en enkel voor medische redenen, zo neemt het vooral afval omwille van incontinentieproblemen in overweging. Dit is voor ons ruim onvoldoende.

Ook vraagt Groen een moderne procedure bij het toekennen van de correcties. Zo moeten de mensen elk jaar opnieuw hun aanvraag indienen. Dit is stigmatiserend en het toont een gebrek aan duidelijke criteria en werkt zo willekeur in de hand. Groen wil dat het bestuur de rechten automatisch toekent door een koppeling van OCMW- en andere gegevens die de gemeente in handen heeft.

Tenslotte moet het college zorgen voor een vlotte en eenvoudige omschakeling, een betere communicatie en voorbereiding. Zo beloofde het college een grote infocampagne, waarbij zij aan elke deur zouden aanbellen om het nieuwe systeem uit te leggen. Helaas werd deze campagne geschrapt door een gebrek aan middelen. Dat is jammer, want Diftar houdt toch een hele verandering in voor de Herentenaar. De grote opkomst op de kennismakingsdagen toont aan dat er nog veel vragen zijn bij de bewoners, de lange wachtrijen daarentegen geven aan dat de organisatie door het bestuur niet loopt zoals het moet.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.