18 apr 2017

Een oproep tot meer visie en durf

Aan de vooravond van de laatste verkiezingen tekenden alle politieke partijen in Herent het memorandum van de Fietsersbond. Groen Herent toetst enkele dossiers aan deze belofte en hoopt op meer. In het memorandum wordt onder meer de toepassing van de 30-50-70 voorgesteld: bij 70 km/u afgescheiden fietspaden, bij 50 km/u minstens een aanliggend fietspad en 30 km/u in zones van gemengd verkeer. Groen Herent kan niet ontkennen dat het bestuur begaan is met de zachte weggebruikers. Maar als we enkele recente dossiers in Herent toetsen aan deze belofte, dan lijkt de meerderheid nog te veel de auto op het voorplan te zetten. Een vlotte doorstroom van auto's blijft de prioriteit.

Hoe zit het dan met de gemaakte beloftes? Waarom de keuze niet maken voor een radicale ommezwaai en echt kiezen voor de fiets? Groen pleit voor een resolute keuze voor zacht verkeer langs trage wegen, over degelijke fietspaden, door veilige straten. Een keuze voor gemeenschappelijk vervoer en autodelen wanneer te voet of per fiets geen opties zijn. Vanuit die overtuiging zou Groen van de Winkselsesteenweg tussen de Rijweg en de Mechelsesteenweg een zone 30 met fietssuggestiestroken maken. Bovendien zou Groen in de Meerbeeksesteenweg volledig afgescheiden fietspaden aanleggen.


Jammer dat het Herents bestuur niet volop gaat voor de belofte die ze destijds maakte: een wezenlijke breuk met oude gewoontes en resolute keuze voor de zachte weggebruiker.Groen houdt een warm pleidooi voor meer visie en durf!

 

Jos Vandikkelen

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.