De resultaten van het fietsrapport hoeven ons helaas niet te verbazen. Op de prijs van fietsgemeente of stad van het jaar zullen we nog even moeten wachten. Voor fietsbeleving, infrastructuur en communicatie scoort Herent telkens 5/10. Hetzelfde resultaat als twee jaar geleden. Terwijl andere gemeenten kiezen voor modern fietsbeleid blijft ons bestuur ter plaatse trappelen.
Ja, de zone dertig wordt uitgebreid en, ja, er worden hier en daar bordjes van fietsstraten opgehangen. Maar zonder doordachte beleidsvisie en zonder de nodige aanpassingen in het straatbeeld schiet dit zijn doel voorbij. Uit de bevraging blijkt dat de Herentenaar zich niet veilig voelt op de fiets. Zolang de positie van de auto niet in vraag wordt gesteld, krijgen fietsers niet de broodnodige ruimte op de weg. Zo blijven inwoners afgeschrikt om voor de fiets te kiezen.
Voor een gemeente waar een fietssnelweg doorsnijdt, is het gebrek aan ambities bedroevend. Dit beleid moedigt de Herentaren niet aan om de fiets te gebruiken. Er wordt ons al jaren verbetering met een nieuw mobiliteitsbeleid beloofd. Onlangs vernamen we van het college dat ze nu pas van start zullen gaan met het uitschrijven van een aanbesteding om experts aan te trekken. Aan dit tempo lijkt het erop dat een veilig fietsbeleid op de lange baan wordt geschoven. Voor Groen Herent is het duidelijk: een mobiliteitsplan dat veiligheid en comfort voor voetgangers en fietsers garandeert, het sluipverkeer aanpakt, mensen aanmoedigt om gebruik te maken van deelmobiliteit en van een goed openbaar vervoer zou dé topprioriteit moeten zijn. Het huidige college maakt helaas andere keuzes.
Dit rapport brengt de pijnpunten zwart op wit: het bestuur is aan het surplacen!
Het fietsrapport 2022 is een initiatief van de Fietsersbond. Het rapport van Herent kan opgevraagd worden via https://drive.google.com/file/d/1jp8ckGSgJoM_Bz1dt5ClRGYy7asGa99O/view
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter