07 okt 2017

Herent kan anders… met fietsvriendelijke straten

Groen wil verkeer op maat van de voetgangers en fietsers. Pas daarna komt het openbaar vervoer, en in laatste instantie de wagen. Die volgorde is bekend als het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer en Personenwagens). Alle partij hebben de mond vol van het STOP-principe. In de realiteit evenwel blijft de wagen in het straatbeeld heersen. Groen wil in het fietsbeleid echt een inhaalbeweging inzetten. Een echt fietsbeleid realiseert nieuwe fietspaden sneller dan het huidige bestuur en heeft ook aandacht voor andere aspecten. Zo heeft Groen de afgelopen jaren gepleit voor het doortrekken van de zone 30 op de Winkselsesteenweg van Herent-dorp naar het kruispunt met de Rijweg en Keiberg. Met verschillende types weggebruikers en druk verkeer op deze plek, zou een lagere snelheid dit stukje weg veel veiliger maken.

In Veltem stelden we voor dat samen met het geplande nieuwe fietspad op de Meerbeekse-steenweg de snelheid verlaagd zou worden van 70 naar 50 km/u. Niet alleen zou dat veiliger zijn, onze gemeente had ook subsidies kunnen opstrijken uit het 'Fietsfonds' van de Provincie en de Vlaamse Overheid. Met die subsidies was het fietspad er sneller én goedkoper gekomen.

Dit zijn slechts twee voorbeelden van hoe het anders kan.

Op talloze punten in onze gemeente kan het veel veiliger en aangenamer voor voetgangers en fietsers. Groen wil op dat vlak een meer coherent beleid voeren, dat de niet gemotoriseerde weggebruikers beschermt.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.