14 feb 2021

Leuven.Levert. Herent ook?

Leuven.Levert. Herent ook?

Deze week lazen we in de media dat Leuven een nieuw project opstart: Leuven.Levert, om lokaal pakjes te verdelen en leveren. De distributie van goederen, van Leuvense handelaars, naar kooplustige Leuvenaars, zal in eigen beheer worden uitgebouwd én het project werd meteen opengetrokken naar de buurgemeenten. Met ‘Wij leveren’ nodigde Leuven de omliggende gemeenten uit om ook deel te worden van het platform.

‘Wij.Leveren’ moet een ‘state-of-the-art’ digitaal verdeelplatform voor pakjes worden. Zo ondersteunt Leuven haar lokale handelaars én maakt ze werk van duurzame stadslogistiek. Dat ze daar ook de buurgemeentes wil bij betrekken, is niet alleen voor de Leuvense handelaars een goede zet, ook de kopers in de buurgemeenten varen er wel bij. En aangezien Leuvenaars ook buiten de Leuvense grenzen kunnen shoppen, is het dus ook goed voor de handelaars in die buurgemeenten

Zes buurgemeentes stappen mee in het project: Lubbeek, Rotselaar, Holsbeek, Bierbeek, Haacht en Oud-Heverlee. En Herent? We werden wel degelijk gevraagd. Maar Herent doet niet mee. Als Herentenaar die net over de Leuvense stadsgrens woont, kan je je pakje niet op deze manier laten thuisbezorgen. Als Herentse handelaar kan je je koopwaar op deze manier niet aan je klanten in de regio Groot-Leuven laten bezorgen.

Mee instappen zou nochtans een mooie geste zijn naar de Herentse handelaars want hoe ondersteunt Herent hen in deze moeilijke covid-periode? Met vrijstelling van belasting op drukwerk en een lichtslinger rond de kerstperiode… meer licht op wat ze niet hebben: echte klanten in de winkel. Niet mee instappen in dit project lijkt ons daarom een gemiste kans om de handelaars uit Herent ook die extra steun te geven nu meer en meer mensen online bestellen en laten leveren. Dat zal ook na de Corona-tijd blijven, het nieuwe normaal. Waarom anticipeert Herent daar niet op?

Voor de stad Leuven is Leuven.Levert een antwoord op al de camionettes (van de grote spelers in de pakjes-bezorgers industrie) die in de stad gehaast rondrijden, overal stoppen, de weg blokkeren,… vaak met oude (diesel)auto’s die blijven draaien terwijl bezorgers aanbellen. Ook in Herent, zeker in de dorpskernen, zien we dit. Zelfs in de kleinste straatjes komen de verschillende bezorgers soms verschillende keren per dag langs. Dat kan duurzamer. Consumenten die meer en meer interesse hebben voor lokaal en bewust winkelen, willen ook een duurzame en slimme distributie: pakjes veel meer gebundeld én gebracht met duurzame vervoersmiddelen zoals cargobikes en elektrische bestelwagens. Daar zet dit project op in.

Voor de uitvoering van het project ontvangen Leuven en de buurgemeenten 200.000 euro subsidies vanuit Vlaanderen (Hermes) en 200.000 euro subsidies vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De subsidies maken deel uit van de oproep ‘Smart City’ van de Vlaamse overheid. In totaal wordt de kostprijs van het project geraamd op 500.000 euro. Stad Leuven investeert 100.000 euro. De deelnemende buurgemeenten leggen 1500 euro bij voor de ontwikkeling van het platform. Klinkt erg interessant toch! Dat vinden wij vanuit Groen in ieder geval wel. Een antwoord ook vanuit het Europees en Vlaams beleid op lokale problemen.

We vernamen dat Leuven contact opgenomen heeft met alle buurgemeenten, dus ook met Herent. De andere gemeenten hebben zich ondertussen in dit dossier ingeschreven. Herent ontbreekt. Waarom?

Op de gemeenteraad polsten we naar antwoorden. Want we vinden deze beslissing voor de Herentenaar: zowel de koopgrage als de verkopende burger een heel jammere zaak. We kregen het antwoord dat Schepen Jan Schelstraete, het had besproken met de bevoegde diensten. Zij hebben geoordeeld dat dit project vooral kadert binnen een duurzame stadslogistiek van Leuven en vermits Herent geen stad is, is dit geen spek voor onze bek... Daarbovenop verklaarde de schepen dat de Herentse handelaars geen intentieverklaring wilden tekenen voor een project dat pas binnen 2 jaar echt van start gaat. Raar, want het is de gemeente die intekent en een intentieverklaring is een start, geen vast contract. Andere gemeenten durven dit wel aan. Herent blijkbaar niet.

Samen met de schepen van mobiliteit, Maarten Forceville, wil de meerderheid inzetten op ‘oplossingen in het hier-en -nu’. Daarmee bedoelen ze dan de automaten waar pakjes kunnen geleverd worden. Er kwam er net nog een nieuwe bij op de hoek van de Tildonkse steenweg met de Karrestraat. Zo geven ze een antwoord op de overlast van camionettes, die pakjes leveren van de grote, vaak internationale spelers, in onze straten. Spelers die om de haverklap in de krant komen met verhalen over uitbuiting van hun werknemers en de nefaste invloed van hun handel op het klimaat. Voor een consument die lokaal wil kopen en het duurzaam wil laten leveren, is dit alvast geen antwoord.

Het instapbedrag is te verwaarlozen, geeft schepen Schelstraete toe maar toch wil hij niet intekenen in dit mooie project. Uit de verdere bevraging bleek dat de Herentse handelaars zelf nog geen kans hebben gehad om hier hun inbreng over te doen.

We zetten dit op de volgende gemeenteraad opnieuw op de agenda en daarbij nemen we graag uw mening mee want die telt voor ons. Laat dus horen wat je denkt.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren