24 jan 2022

Belofte maakt schuld

BELOFTE MAAKT SCHULD! MALEIZENBERG

Op 5 december kregen de leden van de Herentse gemeenteraad allemaal een petitie getekend door 201 inwoners van de Godelindewijk. Daarin kaartten de buurtbewoners de verkeersituatie op de Maleizenberg aan. Zeer terecht, vindt ook Groen Herent. De hoge snelheden waarmee sommige wagens door de Maleizenstraat en de Grote Molenweg slalommen, de vrachtwagens die het doorgaansverbod voor zware voertuigen negeren: het zorgt niet enkel voor een onveiligheidsgevoel maar voor een reëel gevaar, vooral voor zwakke weggebruikers, waaronder kinderen die met de fiets naar school gaan.

Het probleem is al langer gekend, zoals al bleek uit het mobiliteitsplan van 2012. Daarin beschrijft de gemeente zelf het probleem als volgt:

Een aandachtspunt is de route Maleizenstraat – Grote Molenweg. Een groot deel van de voertuigen op deze banen rijdt vanaf de N2 doorheen de woonwijk Godelinde naar het centrum van Herent. Dit sluipverkeer gaat tegelijkertijd gepaard met hoge snelheden in de Grote Molenweg. De gemeente zal gepaste maatregelen nemen.

Maar die maatregelen bleven uit. De buurtbewoners namen dan maar het heft in eigen handen. In december 2020 verkregen ze dat de Schepen van Mobiliteit instemde met een kilometerbeperking tot 30km/uur in de Grote Molenweg en de Maleizenstraat, die vanaf begin 2021 zou ingaan. Er zouden bovendien drie verkeersremmers in de Grote Molenweg worden geplaatst.

Op gemeenteraad in april 2021 kwamen de buurtbewoners de gemeente nogmaals aan haar belofte herinneren: de belofte werd herhaald, maar tot nog toe zonder resultaat.

Belofte maakt schuld. Tien jaar na de plannen uit het mobiliteitsplan van 2012 is het onbegrijpelijk dat er nog geen oplossing is voor de verkeerssituatie in de Godelindewijk. Rijbaankussens plaatsen mag dan enige tijd in beslag nemen, maar een kilometerbeperking kan snel worden ingevoerd. De fietsstraten die op andere plaatsen in Herent werden ingevoerd, tonen dat het kan. En het draagvlak is er allang.

De Groenfractie vroeg het gemeentebestuur dan ook om dringend de daad bij het woord te voegen. Op de gemeenteraad van december 2021 legde onze fractieleider, Simon Pardon, de bekommernissen van de buurtbewoners daarom nogmaals op tafel:

  1. We pleiten ervoor dat de gemeente met de buurt in dialoog gaat. De buurtbewoners vragen zelf ook om een overleg met het bestuur om de mogelijke maatregelen te bespreken. Wanneer mogen de buurtbewoners een uitnodiging voor een gesprek verwachten? 
  2. Uit eerdere beloften van de schepen bleek dat 'alles werd uitgetekend en de procedure ondertussen was opgestart’ om verkeersremmende infrastructuur in te richten. Hoe staat het met die plannen? Wanneer mogen we concrete actie verwachten? 
  3. Gaat het bestuur borden plaatsen om van de hele Maleizenberg een zone 30 te maken? Zo ja, wanneer worden deze borden geplaatst?
  4. Indien er een zone 30 komt, moet die ook worden gehandhaafd. Dat kan door bijvoorbeeld door vaste camera’s of een trajectcontrole. Is het bestuur bereid om dergelijke maatregelen te nemen?

Op die bekommernissen kwam opnieuw een vaag antwoord. Samen met de buurtbewoners hopen we dat de beloftes zo spoedig mogelijk worden opgezet in daden!

 

 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren